طراحی لوگو؛ روانشناسی رنگ

کارت ویزیت خلاقانه
آذر ۱۷, ۱۳۹۳
عنابی؛ رنگ سال ۲۰۱۵
دی ۱۳, ۱۳۹۳

ذهن ما ذاتاٌ برای پاسخ به رنگها برنامه ریزی شده است. رنگها افکار و احساسات ما را شکل می دهند. و بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از تحت تاثیر قراردادن خلق و خوی ما  توانایی تغییر عادات خرید ما را دارند.  رنگها بخصوص در خرید های اینترنتی و کمپین های تبلیغاتی  می توانند تا ۸۰ درصد روی انگیزه خرید ما تاثیر بگذارند.در حالیکه برداشت انسان ها از رنگ تا حدودی ذهنی است ولی بعضی از رنگها دارای معانی جهان شمولی هستند. این اینفو گرافی به ما نشان میدهد که رنگهای مختلف چه ادراکاتی را به ما القا می کنند. و برندهای موفق  چه ماهرانه از توانایی نفوذ رنگ در ذهن مخاطب برای  جذب مشتری و رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کرده اند.

سفید
رنگ جهانی صلح و خلوص. به عنوان متن معکوس یا فضای منفی در لوگو استفاده میشود.
-طهارت
-بی گناهی
-صلح
-خلوص
-پالایش
-استریل
-سادگی
-تسلیم
-حقگویی

زرد
می تواند پیام های ضد و نقیضی داشته باشد. روشن و بسیار قابل مشاهده است، بخاطر همین است که اغلب در طراحی آرم برای جلب توجه، ایجاد شادی و گرما استفاده می شود
-احتیاط
-خوش
-حس کنجکاوی
-شادی
-لذت
-اهل تفریح و بازی
-مثبت بودن
-نور افتاب
-گرمی

نارنجی
ترکیب ویژگی های قرمز و زرد است،اغلب برای جلب توجه استفاده می شود. برای ایجاد بازیگوشی، احساسات و یا حتی تحریک اشتها  استفاده میشود.
-مقرون به صرفه
-خلاقیت
-بازیگوشی
-اشتیاق
-سبک روح ، خوشگذران
-نشاط
-جسور
-جوان

قرمز
رنگی است بسیار قوینشان دهنده جنگ ،عشق و شور و علاقه در طراحی لوگو برای جلب توجه بیننده استفاده می شودباعث بالارفتن فشار خون ، ایجاد حرکت و احساس گرسنگی در بیننده میشود.
-عمل کننده
-ماجرا جو
-تهاجمی
-خون
-خطر
-انرژی
-هیجان
-عشق
-شور
-استحکام
-قدرت

صورتی
رنگی است  زنانه  که به صورت سحر آمیزی احساس بی گناهی و لطافت را القا میکند . اغلب در آرم ها برای القاء حالتی زنانه مورد استفاده قرار میگیرد.
-تقدیر
-ظریف
-زنانگی
-گل دار
-ملایم
-دخترانه
-قدردانی
-بی گناهی
-رومانتیک
-نرم
-آرامش

بنفش
نشان دهنده شکوه ، رمز و راز، معنویت و پیچیدگی است. بدلیل آنکه ترکیبی از رنگهای قرمز و آبی است خواص  رنگهای گرم و سرد را یکجا دارد. در لوگوی محصولات آموزشی و پرورشی و همچنین محصولات لوکس به کار می رود.
-جشن
-گران
-فانتزی
-عدالت
-رمز و راز
-نجابت
-با شکوه
-سلطنتی
-پختگی
-معنویت

آبی
رنگی است آرام بخش که می تواند حس قدرت،موفقیت و امنیت را برانگیزد.اکثر مردم حداقل یک رنگ از طیف آبی را دوست دارند.محبوبترین رنگ در طراحی آرم می باشد، می توان آن را به طور گسترده در لوگو های  دولتی و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد.
-قدرت
-آرامش
-اعتماد به نفس
-کرامت
-پا بر جا
-وفاداری
-قدرت
-موفقیت
-امنیت
-بی سر و صدا
-قابل اعتماد

سبز
نشان دهنده زندگی و تجدید است.یک رنگ آرام و تسکین دهنده است اما همچنین می تواند نشان دهنده حسادت و بی تجربگی نیز باشد .شرکت هایی که می خواهند  کمپانی خود را سازگار با محیط زیست نشان دهند از طیف های این رنگ در لوگو استفاده می کنند.
-محیط زیست
-تازه
-هارمونی
-سلامت
-شفا
-بی تجربگی
-پول
-طبیعت
-تجدید
-شکننده
-آرامش و سکون

قهوه ای
قهوه ای نشان دهنده طبیعت، بافت چوبی، و ابزار ، سادگی، گرما و بی طرفی است، قهوه ای در لوگو های مربوط به  ساخت و ساز و شرکت های حقوقی استفاده می شود .
-متانت
-عمق
-زمین
-طبیعی
-خشونت
-غنا
-سادگی
-جدی
-لطیف
-سودمندی
-مربوط به جنگل

خاکستری
خنثی و سرد ،خاکستری اغلب در تایپوگرافی استفاده میشود زیرا خنثی است و به خوبی با اکثر رنگ های دیگر همخوانی دارد.
-قدرت
-یکپارجه
-کندی
-فروتنی
-عملی بودن
-احترام
-استوار

سیاه
مشخصه قدرت .
در لوگو های بسیاری برای نشان دادن جسارت، سادگی و پیچیدگی استفاده میشود.

-قدرت
-جسور
-کلاسیک
-محافظه کار
-مشخص
-تشریفات
-راز
-پنهان کاری
-جدی
-سنت

پاسخ دهید